Helene van den Bosch & Robin van Hamersveld | Redactie | 30 mei 2016
Isabel Peters is werkzaam bij Promo Art, een bedrijf gespecialiseerd in relatiegeschenken en promotieartikelen dat is gevestigd in Huissen. Ze is 43 jaar jong, woont in Arnhem en is mama van de bijna twee jaar oude Mick. Ze is in 1998 afgestuurd aan de heao, opleiding communicatie. Voor haar afstudeeropdracht over het aankoopgedrag van Vitesse fans haalden ze een 9. Sinds 1997 is ze werkzaam bij Promo Art, het bedrijf dat in 1984 is opgezet door van haar vader. Begonnen als stagiaire en nooit meer weggegaan.
Vandaag ondervragen wij haar over het belang van ethiek voor organisaties.
Promo Art is het groenste promotionele bedrijf van Nederland en de werkwijze van de organisatie staat in het teken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zij zijn aangesloten bij de brancheorganisatie PPP (Platform Promotional Products), die de Code of Conduct hebben opgesteld. Hierin staat een strikt beleid geformuleerd ten aanzien van productie, milieu en veiligheid. Hoe komt dit tot uiting binnen Promo Art?
Isabel: ‘In 2008 is ons pand afgebrand en hebben wij de mogelijkheid gekregen om een nieuw en milieuvriendelijk pand op te zetten. Wij wekken onze eigen stroom op door middel van 96 zonnepanelen op het dak, maken gebruik van licht op bewegingssensoren en recyclen al het mogelijke. Ook hebben wij twee elektrische auto’s rijden en zetten ons altijd in voor diverse goede doelen gericht op kinderen. Daarnaast doen wij uitsluitend zaken met leveranciers en fabrikanten die werken met dezelfde visie en Code of Conduct.’
Kwam voor jullie het omslagpunt in 2008 waarin jullie van het korte termijn denken veranderden naar ‘samen op weg naar hetzelfde doel’?
Isabel: ‘Nee, eigenlijk zijn we van begin af aan al op weg naar hetzelfde doel. Dit komt doordat wij een familiebedrijf zijn. Het meeste personeel zit er al meer dan 15 jaar en we kunnen met elkaar lezen en schrijven. We zijn geen moraalridders, maar willen gewoon aardig zijn voor anderen en goed doen voor de aarde. Aardig zijn kost tenslotte niks.’
Je hebt het steeds over de Code of Conduct, kun je ons hier meer over vertellen?
Isabel: ‘De Code of Conduct is opgesteld door de branchevereniging. Hierin wordt nagestreefd alleen zaken te doen met bedrijven die hun social responsibility nemen, fatsoenlijke salarissen betalen en bijvoorbeeld niet doen aan kinderarbeid. Je kunt je aanmelden om lid te worden als je aanbevelingen hebt van leveranciers. Dit is echter alleen mogelijk als je de Code of Conduct ook écht nastreeft.’
Het kopen van duurzame producten wordt steeds populairder. Vooral onder de Nederlandse jongeren zien wij een trend. Merken jullie dit ook?
Isabel: ‘Steeds meer mensen beseffen dat zij niet alleen op de wereld zijn en ook wij hebben het idee dat duurzaam leven meer de aandacht van de jongere generatie trekt. Meer is niet perse beter. Ik bedoel, je kunt toch maar op één stoel tegelijk zitten. Het wordt gelukkig steeds makkelijker om te kiezen voor duurzame producten. Regelgeving wordt steeds strenger en wij spelen daar op in door duurzaam te produceren. Wanneer je bijvoorbeeld een pen koopt van goede kwaliteit, biologisch afbreekbaar en met een lange levensduur ben je soms meer geld kwijt. Maar die pen die je op de hoek van de straat hebt gekocht voor de helft van het geld, moet je morgen weer opnieuw kopen. Steeds meer mensen kiezen liever in een keer het juiste en dat is goed om te zien.’
Dit klopt helemaal want ook wij zijn ons er steeds meer van bewust dat goedkoop achteraf vaak duurkoop blijkt te zijn en het niets goeds doet voor het milieu. Helpt deze positieve instelling, het kiezen voor het goede, jullie ook bij het marketingbeleid van Promo Art?
Isabel: ‘Als je imago al als positief is gesetteld, is het marketingbeleid inderdaad makkelijker. Om te komen bij een positief imago, moet je een lange weg begaan. Ook wij zijn daar nog steeds druk mee bezig. We moeten blijven bewijzen dat wij het groenste promotionele bedrijf van Nederland zijn en dit kost veel tijd. We doen er alles aan ons imago sterk te houden door ons bedrijf een vriendelijk en open gezicht te geven. Social media, met name Facebook, helpt ons hierbij. Integer zijn is zo belangrijk. Al onze personeelsleden hebben dezelfde instelling. Je kunt niet alleen zeggen dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt, maar je moet het ook waar maken. Zakendoen naar eer en geweten helpt ons hierbij. Alle handelingen die wij verrichten, zijn keiharde marketing voor ons.’
Als communicatieprofessional kun je misschien wel eens ervaren dat de belangen van de organisatie zijn voorgegaan aan jouw eigen professionele afwegingen en overwegingen. Hoe ga je hier eigenlijk mee om?
Isabel: ‘Dit heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt. Ik ben naast communicatieprofessional ook eigenaar van Promo Art en weet heet goed wat ik wel en niet wil. Mijn eigen belang is gelijk aan dat van de organisatie omdat dat mijn brood is, hier leef ik van. Wat belangrijk is voor mij is belangrijk voor Promo Art en andersom. Mocht dit niet zo zijn kies ik altijd het beste van het slechtste. Als de belangen van de organisatie dan voorgaan aan mijn eigen professionele afwegingen en overwegingen dan is dat maar een keer zo.’
Een goede relatie met een stakeholder is dus zowel in jouw eigen belang als in het belang van Promo Art. Hoe bouwen jullie wederzijds begrip op met de stakeholders en hoe ontdekken jullie wat de wensen en de verwachtingen van jullie stakeholders zijn?
Isabel: ‘Om hierachter te komen bezoeken we jaarlijks enorm veel beurzen en leveranciers. Hier lopen stakeholders rond waardoor we direct met ze in gesprek kunnen en kunnen ontdekken wat zij van ons verwachten. Ook is het belangrijk tijd te steken in het lezen van vakbladen, hierin staat gedetailleerde informatie over de branche waarin wij ons begeven en is daarom erg nuttig. Als laatste ben ik lid van een kleine club eigenaren van promotionele bedrijven. We spreken elkaar elk kwartaal en houden elkaar op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de branche. Heel fijn!’
Iedere organisatie heeft te maken met morele verantwoordelijkheden. Wat doe je wel en wat doe je niet en waarom. Welke rol speelt communicatie daarin volgens jou?
Isabel: ‘Een klant tevreden houden is het allerbelangrijkste. Ik doe het al zo lang, dat het voor mij is als ademhalen. Mocht er zich een situatie voordoen, waarin ik met morele verantwoordelijkheden om moet gaan, valt het mij waarschijnlijk niet eens op. Ik handel gewoon automatisch, vanuit mijn instinct. Een recall bijvoorbeeld, waar we eigenlijk niets aan kunnen doen. Je wilt de klant toch tevreden houden en lost het netjes op.’
We hebben het al eerder gehad over integriteit in combinatie met marketing. Hoe kijk je aan tegen integriteit als basis van het hedendaagse management?
Isabel: ‘Integriteit moet de basis zijn. Geen uitzonderingen.’
Tegenwoordig wordt er meer gedaan aan etnomarketing. Dit houdt in dat je producten aanbiedt aan minderheidsgroepen. Doet Promo Art aan etnomarketing en hoe komt dit tot uiting?
Isabel denkt hard na, toch volgt er een antwoord. Isabel: ‘Wij doen niet bewust aan etnomarketing. We werken namelijk met bedrijven en niet met individuen. Het maakt voor ons geen verschil wie er bij een bedrijf werkzaam zijn.’
Dus iedereen kan gewoon bij jullie kopen?
Isabel: ‘Jazeker. Uitzonderingen daargelaten. Wanneer een bedrijf ons vraagt om bijvoorbeeld ‘white power’ te drukken op een T-shirt zullen wij vriendelijk bedanken. Gelukkig hebben wij zoiets in al die jaren nog niet mee hoeven maken. Er zijn grenzen natuurlijk. Spreekt ook wel voor zich toch?!’
Daar sluiten wij ons bij aan! Hoe kijk je eigenlijk aan tegen teams die divers van samenstelling zijn? Vaak hebben zij de mogelijkheid in zich om creatiever en productiever te zijn dan teams die alleen uit autochtonen bestaan en dezelfde cultuur delen. Hoe kijk je daartegenaan?
Isabel: ‘ Ons team is echt autochtoon. Hiermee bedoel ik allemaal Nederlands, maar ook allemaal gelijk aan elkaar. Wij werken al zo lang samen. We zijn heel divers in kwaliteiten, werkervaring en leeftijd. Allochtonen zijn zeker welkom bij ons want diversiteit kan inderdaad zorgen voor nog meer creativiteit. Ze moeten wel binnen het team passen.’
Interculturele conflicten kunnen erg lastig zijn binnen de organisaties. Is er weleens een intercultureel conflict ontstaanbinnen de organisatie? Zo ja, hoe is dit opgelost?
Isabel: ‘Nee dat hebben we nog nooit meegemaakt. Waarschijnlijk komt dit doordat iedereen die hier werkt dezelfde cultuur heeft. We hebben een klein team en zoals ik al zei zijn de meeste al meer dan 15 jaar werkzaam bij ons. Hier houden we ook rekening mee bij het aannemen van personeel. De sollicitant moet wel in onze bedrijfscultuur passen, anders is de kans groter dat het gaat botsen. En als je dat vooraf kan voorkomen, dan doe je dat.’
Binnen het team van Promo Art hebben jullie allemaal wel dezelfde cultuur, maar toch is jullie team heel divers. Hoe ziet het diversiteitsbeleid er precies uit en houden jullie daarmee ook rekening met de verdeling van de taken?
Isabel: ‘Eigenlijk niet. Ons personeel wordt aangenomen voor een bepaalde functie en zal deze functie tijdens zijn/haar werk ook uitvoeren. Er wordt natuurlijk op voorhand al bekeken of deze functie bij een eventueel nieuw teamlid zal passen. Het diversiteitsbeleid is voor de sollicitatie al vastgelegd, we weten precies naar wie we opzoek zijn en wie op welke plaats binnen het team zal passen. Je wilt natuurlijk altijd de kwaliteiten van een werknemer optimaal benutten.